Weleens gehoord van het boek ‘Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies’? Nee? Het is een boek geschreven door James Collins en Jerry Porras, ze beschrijven een term die enorm interessant is voor bedrijven: de BHAG, de ‘Big Hairy Audacious Goal’. Het is een lange termijn doelstelling voor bedrijven die een hoop voordelen oplevert. Hoe jouw bedrijf een goede BHAG formuleert en wat het precies is leggen we je uit.
Wat is een BHAG?
Wat is een BHAG precies? Het is een doel dat gaat over de lange termijn, dus ten minste 10 jaar in de toekomst. Daardoor schep je een mikpunt aan de horizon voor het bedrijf. De eigenschappen van een goede BHAG zijn:
Een BHAG is …
- ambitieus, maar niet over de top;
- concreet en meetbaar;
- gericht op 1 doel en niet meerdere;
- een lange termijn doelstelling van 10 tot 30 jaar;
- een doel waarbij je iets fundamenteel moet veranderen;
- een doel dat spreekt tot de verbeelding!
Het opstellen van goede doelen op de lange termijn past ook goed bij het starten van een eigen bedrijf.
De voordelen van een doel op de lange termijn
Het is nu bekend wat de eigenschappen zijn van een BHAG, maar toegelicht wat de voordelen hiervan is er nog niet. Daarom leggen we je ook dit uit!
Een bedrijf dat een BHAG zal meerdere voordelen ervaren in de toekomst. Allereerst helpt een doel op de lange termijn (ook wel visie) bij het formuleren van een visie en helpt het het bedrijf zich te positioneren. Daarnaast is het, na neerzetten van een doel op de lange termijn, makkelijker om kwartaalprioriteiten op te stellen. Als laatst is het ook nog eens een hulp voor het nemen van grote en/of kleine beslissingen je weet immers waar je heen wilt in de lange termijn.
Verschillende BHAG-vormen
We kunnen verschillende BHAG’s onderscheiden in 4 verschillende groepen, dit zijn de onderstaande.
1. Doelgerichte BHAG
Een BHAG van bedrijven worden het meest geformuleerd als doel. Dit doel is meetbaar, motiverend en gaat over ten minste 10 jaar. Van deze vorm hebben we ook een aantal mooie en goede voorbeelden.
- ‘Become a $123 billion company by year 2000’ ~ Wal-Mart, 1990
- ‘Become the dominant player in commercial aircraft and bring the world into the jet age’ ~ Boeing, 1950
2. Competitieve BHAG
Denk hierbij aan een doel dat het bedrijf en zijn medewerkers motiveert om een andere, grotere, speler in de markt te verslaan. De wil om te winnen is immers altijd een goede drijfveer.
- ‘Crush Adidas’ ~ Nike, 1960
3. Rolmodel BHAG
Deze categorie BHAG is ideaal voor groeiende bedrijven die net als andere grote bedrijven in hun eigen niche willen zijn. Je denkt hierbij niet aan het verslaan van een concurrent, maar juist aan hoe het bedrijf leidend kan zijn in de markt en een voorbeeldfunctie kan vervullen. Voorbeelden hiervan zijn:
- ‘Become the Nike of the cycling industry’ ~ Giro Sport Design, 1986
- ‘Become as respected in 20 years as Hewlett-Packard (HP) is today ~ Watkins-Johnson, 1996
4. Interne transformatie BHAG
Dit is een doel geformuleerd voor veelal grote bedrijven. Ze stellen het doel omdat ze iets fundamenteels binnen de organisatie willen aanpakken, of zelfs het bedrijf willen heruitvinden. Bekijk maar eens de voorbeelden hieronder.
- ‘Transform this company from a defense contractor into the best diversified high-technology company in the world’ ~ Rockwell, 1995
- ‘Transform this company from a chemical manufacturer into one of the preeminent drug-making companies in the world’ ~ Merck, 1930’s