Is het jouw droom om een eigen bedrijf te starten? Je bent niet de enige, maar toch zetten er maar weinig door en starten echt een eigen onderneming. Hoe komt dit en wat zijn hun struikelblokken? Om ervoor te zorgen dat jij goed over deze hobbels komt als starter geven we jou alle informatie die nodig is om een succesvol bedrijf te starten.
Het idee
Elk (succesvol) bedrijf begint met een idee, hersenspinsel of ingeving. Op een moment weet je het; zo ga ik een succesvol bedrijf opstarten!
Het idee is in jouw hoofd geniaal, toch is het misschien nét iets minder goed dan jij gedacht had. Om deze reden is het handig om het idee iets uit te werken en de volgende vragen te stellen: (deze vragen komen terug in de plannen die je later gaat formuleren)
- Wat is het verdienmodel?;
- Is er genoeg vraag voor in de markt?;
- Heb je de benodigdheden om het op te starten?;
- Zijn er al grote spelers in de markt?;
- Enz.
Zo kom je erachter of het idee wel echt zo’n goed idee is. Daarnaast kan je ook aan vertrouwenspersonen vragen wat zij van jouw idee vinden, vaak kijken ze er iets anders aan en helpt dit ook enorm.
Bedrijfsnaam
Nu het idee in grote lijn getest is met een aantal vragen is de volgende stap in het proces aan de beurt: de bedrijfsnaam. Hij moet lekker uit te spreken zijn, blijven hangen en origineel zijn. De eigenschappen die een goede bedrijfsnaam heeft zijn:
- Kort en krachtig
- Naam die spreek voor je bedrijf
- Enthousiast
- Simpel
- Onderscheidend en uniek
- Relevant én onverwachts
- Lang houdbaar
- Niet té grappig
- Nog geen domeinnaam
- Ongebruikt op sociale netwerken
Ook is het bedenken van een goede bedrijfsnaam iets wat je in een vroeg stadium al gedaan moet hebben, je hebt het immers bij veel komende zaken nodig, waaronder de volgende:
- Inschrijving bij de KvK
- Een bedrijfslogo
- Een website
- E-mailadressen
- etc.
Rechtsvorm kiezen
Iedereen die een bedrijf start moet een keuze maken tussen de rechtsvormen. En wat velen niet beseffen is dat deze keuze belangrijker is dan ze denken. Het heeft namelijk veel gevolgen voor de toekomst en de rechtsvormen hebben grote verschillen.
Stel je twijfelt tussen een eenmanszaak of een BV. In dat geval zijn er al grote verschillen te vinden en het is goed om je hierin te verdiepen. Zo heb je bij een BV ten opzichte van een eenmanszaak belastingvoordeel, maar alleen bij een winst van meer dan €150.000. En bij een eenmanszaak hoef je geen jaarrekening in te dienen bij de KvK en dit moet een BV wel elk jaar doen.
Meer informatie over welke rechtsvorm de beste keuze is vind je hier.
KvK inschrijven
De officiële start van jouw bedrijf: de inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK). Elk bedrijf is door de overheid verplicht om zich in te schrijven bij het handelsregister van de KvK. Voor de inschrijving moet je een aantal zaken weten en op orde hebben. Ook zijn er een aantal handige tips die je in de toekomst veel voordelen kunnen opleveren, bijvoorbeeld dat het financieel gezien heel gunstig is om je in januari in te schrijven.
Schrijf je hier in bij de KvK »
Ondernemingsplan
Hoe maximaliseer jij als startende ondernemer de kans op succes? Die vraag wordt vaak gesteld. Wat enorm helpt en de kans op succes vergroot is het schrijven van een ondernemingsplan. Hierin onderzoek je op een duidelijke en overzichtelijke manier allerlei aspecten die invloed hebben op het succes van je dienst en/of product. Met de gegevens die je uit dit plan haalt kan je heel erg veel, bijvoorbeeld het opstellen van een goede marketingstrategie.
Het ondernemingsplan is enorm nuttig voor verscheidene zaken. Hieronder vallen de volgende:
- Wanneer je een eigen bedrijf start
- Als je investeerders wilt starten
- Als je een idee, product of dienst wilt testen op haalbaarheid
- Wanneer je doelen en/of strategieën wilt testen
Lees in de alinea’s hieronder wat in een goed ondernemingsplan zit:
• Marktonderzoek
De naam zegt het al, hier onderzoek je de markt. Je gaat hier verschillende dingen onderzoeken. Je doet onder andere een brancheonderzoek, een klantenonderzoek en een concurrentieonderzoek. Uit dit marktonderzoek haal je hoe jij het beste klanten naar jouw bedrijf kunt trekken.
• Concurrentieanalyse
Als startende ondernemer zal je te maken krijgen met andere spelers in dezelfde markt, dit zijn je concurrenten. Uiteraard is het ook jouw streven om een voorsprong op te bouwen ten opzichte van deze concurrenten en deze voorsprong te houden en uit te bouwen.
Om dit doel te verwezenlijken is het goed om een concurrentieanalyse te maken. Je kijkt met een vergrootglas naar de markt en met name naar de concurrenten. Wat zijn hun zwakke en sterke punten én wat zijn die sterke en zwakke punten van jouw bedrijf? Zo krijg je een overzicht en kan je beter bepalen waar jij nog wat in te halen hebt of waar jij nog meer kunt gaan voorlopen op de concurrenten.
• Financieel plan
Niet onbelangrijk voor je bedrijf, het financiële plan. Hoe ga jij alle investeringen betalen (lees; hoe kom ik aan startkapitaal?) en wat ga je verdienen in de toekomst. Dit zijn allemaal gegevens die onmisbaar zijn voor jouw onderneming. Met een sterk en goed financieel plan trek je bijvoorbeeld veel gemakkelijker investeerders aan.
Bepaal je uurtarief
Wat ga jij rekenen per uur, of per dienst? Kijk naar de concurrenten om je heen en andere factoren die het tarief bepalen. Zo bepaal je het uurtarief.
In het kort is een financieel plan een samenvatting van de financiële situatie, deze samenvatting bestaat uit 5 verschillende begrotingen. Zo zet je op een rijtje welke kosten er gemaakt moeten worden, wat er verdiend gaat worden en of het bedrijf rendabel zal zijn.
• Marketingplan
Een goed marketingplan vergroot de kans op succes aanzienlijk. Je onderzoekt hoe je doelen het best kunt halen en uit deze gegevens kan je een marketingstrategie opstellen. Je gaat op zoek naar aspecten die invloed uit zullen oefenen op jouw product en/of dienst en onderzoekt hoe de onderneming het best in kan spelen op de markt.
Een goed marketingplan hoeft niet enorm lang te zijn maar biedt houvast voor de toekomst, je hebt immers wat om op terug te vallen en hiermee ben je ook beter voorbereid op veranderingen.
• SWOT-analyse
Dit is het kloppende hart van je marketingplan, de SWOT-analyse. In deze analyse breng je de sterktes (Strength), zwaktes (Weaknesses), kansen (Opportunities) en bedreigingen (Threats) in kaart. Dit doe je door een interne en externe analyse te maken. De resultaten hieruit vergelijk je met elkaar in de ‘confrontatiematrix’. Zo krijg je een overzicht en helpt dit je om een strategie te bepalen.
Personeel nodig?
Hoe gaat het bedrijf te werk? Werk je alleen of zijn er meer mensen nodig? Mocht je mensen nodig hebben om je bedrijf draaiende te houden dan is het soms erg lastig om hiervoor de geschikte mensen te vinden. De werkloosheid daalt namelijk al jaren gestaag en er zijn steeds minder mensen voor een baan. Toch kan jij nog steeds de juiste man/vrouw vinden voor een baan. Dat kan je doen nadat je dit artikel hebt gelezen over het personeel werven!
Algemene voorwaarden opstellen
Voorkom problemen en zorg ervoor dat je goede algemene voorwaarden hebt opgesteld. Het opstellen hiervan levert niet alleen jou voordelen op, maar ook de klant. Het opstellen van deze algemene voorwaarden kan je zelf doen maar het is niet onverstandig om dit te laten doen door een jurist, zo weet je zeker dat je geen essentiële punten mist.
De algemene voorwaarden zijn in het kort de ‘kleine lettertjes’. Het zijn de afspraken die je laat gelden op alle contracten die je afsluit.
Sluit de juiste verzekeringen af
Dat je als ondernemer risico’s loopt, dat is zeker. Gelukkig kan je je verzekeren tegen een hoop risico’s en hierdoor voorkom je een hoop (financiële) problemen. Voor elk bedrijf is het verschilt het welke verzekeringen je af moet sluiten, maar denk aan bijvoorbeeld de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, arbeidsongeschiktheidsverzekering en de rechtsbijstandsverzekering.
Als ondernemer wil je natuurlijk ook weer niet veel geld kwijt zijn aan verzekeringen, je wilt alleen de verzekeringen die jij echt nodig hebt. Lees daarom meer over verzekeringen en kom erachter welke jij nodig hebt met jouw bedrijf!
Houd een goede bedrijfsadministratie bij
Niet de leukste taak, maar hij is wel verplicht voor elk bedrijf. Je moet een administratie bijhouden. Deze administratie moet aan verschillende eisen voldoen en hierin vertel je bijvoorbeeld hoeveel belasting je moet betalen en hoeveel btw je terug krijgt. Deze administratie is prima zelf te maken, maar het is geen schande om hiervoor de hulp van een boekhouder te vragen.
Lees ook eens dit uitgebreide artikel; Bedrijfsadministratie bijhouden
Stel goede doelen op (BHAG)
Zonder mikpunt of doel werk je een stuk minder gericht. Daarom kan het van pas komen om doelen op te stellen, op de korte, maar vooral ook op de lange termijn. Hiervoor moet je goed nadenken, waar wil je heen met het bedrijf en wat wil je allemaal bereiken (denk in omzet, wins, aantal klanten, etc.).
Het helpt om een goed doel op de lange termijn in te stellen, zo werk je echt ergens naartoe en zo blijf jij en blijven je werknemers gemotiveerd. Dit doel wordt ook wel de BHAG genoemd, Big Hairy Audacious Goal. Dit is een doel op de lange termijn. Dit is een doel met de volgende eigenschappen:
- Ambitieus, niet over de top
- Concreet en meetbaar
- Gericht op een enkel doel
- Lange termijn doelstelling, 10 tot zelfs 30 jaar
- Om het doel te halen moet iets fundamenteel veranderen
- Het doel spreekt tot verbeelding
Website maken
Tegenwoordig ontkom je als ondernemer er niet meer aan. Je moet een eigen website hebben, zo kunnen (potentiële) klanten je gemakkelijker vinden en een eigen website, als deze er goed uit ziet, dient als het online visitekaartje.
Maar met een eigen website kan je nog veel meer en dit verschilt natuurlijk per branche. Verkoop je een groot aantal producten dan kan je hier een webshop op laten bouwen. Voor elk bedrijf biedt een website een hele hoop kansen die je niet wilt missen.
• Sociale Media voor bedrijven
Jouw bedrijf ook in de internetwereld zo aantrekkelijk mogelijk maken? Dat doe je met op plek 1 een eigen website, maar daarna komt vrij snel social media in beeld. Met Facebook, LinkedIn, Twitter, etc. kan je gemakkelijk en voor een enorm publiek laten zien wat het bedrijf uitvoert. Daarnaast kan je ook relatief snel promotionele acties de wereld in slingeren én je behoudt en vergroot je netwerk.