Gratis verzend drempel kan tot lagere winstgevendheid leiden


verzend drempel

Rotterdam – Alex Konijnenburg van Shoeplace laat zien waarom een Gratis verzend drempel hanteren niet altijd de beste keus is. 

Een verzend drempel voor webshops

Veel webwinkels hanteren een verzend drempel (voor gratis verzenden) om de orderwaarde te stuwen. De drempel wordt veelal bepaald op basis van de gemiddelde orderwaarde.

Uit eigen onderzoek kan geconcludeerd worden dat het invoeren van een verzend drempel niet altijd de beste keus blijkt.

Een verzend drempel lijkt gemeengoed en varieert van shop tot shop. Wij hebben verzend drempels gezien van €10 euro, €25 en de veel gebruikte grens van €50. Wat opvalt is dat de gemiddelde orderwaarde niet overal meegenomen wordt in het bepalen van de drempel, de drempel lijkt soms random gekozen te zijn. Als je kiest voor een gratis verzend drempel is het belangrijk om dat wel op basis van de gemiddelde orderwaarde te doen. Daarnaast loont het om bij een verzend drempel de correlatie met betrekking tot retours te blijven monitoren. Deze relatie is vaak niet inzichtelijk en daardoor is het maar de vraag of de gekozen methode wel de juiste is.

Verschillende publicaties tonen aan dat een verzend drempel een positief effect heeft op de omzet maar daarbij wordt niet het effect van aantal (mogelijke) extra retours en het kunnen sturen op verzend locatie meegenomen.

Het retour percentage van Shoeplace, een webshop in onder andere comfort schoenen, casual schoenen en Spaanse sloffen, ligt rond en nabij 20%. Door de online prijzenoorlog zijn de online marge laag en daarom hebben wij gekeken hoe wij de winstgevendheid kunnen verbeteren door bezig te gaan met verzendkosten en retourkosten.

Wij hebben de volgende 2 combinaties getest:

Situatie A  > Verzend Drempel € 50 en gratis retour sturen

Situatie B >  Geen verzend drempel. Verzendkosten altijd vast i.c.m. gratis retour 

Conclusie:

Situatie A : Verzend drempel € 50 en Gratis retour sturen

Deze optie had Shoeplace vanaf het begin ingesteld staan. Na grondig onderzoek hebben wij geconstateerd dat er regelmatig mensen 2 of zelfs 3 dezelfde maten bestellen om voor gratis versturen in aanmerking te komen. In zo’n geval zal er bijna altijd een retour plaatsvinden. In een dergelijk geval hebben we de verzendkosten en sowieso dus ook de retourkosten. Daarnaast koos 90% voor een thuis bezorging.

Sitiatie B : Geen verzend drempel. (Verzendkosten altijd vast) icm Gratis retour

Het eerste wat wij als voordeel ervaarde is dat je door verzendkosten te rekenen het versturen naar een afhaalpunt kunt stimuleren. Door deze optie iets aantrekkelijk te maken qua kosten en door gebruik van de tekst > ‘kies milieubewust’ heeft dit ervoor gezorgd dat het aantal zendingen naar afhaalpunten is toegenomen. In deze nieuwe situatie kiest 75% voor thuisbezorging. Ook werden er minder vaak meerdere maten besteld wat het retourpercentage omlaag heeft gebracht. Met andere woorden klein beetje meebetalen aan elke zending icm gratis retour aanbieden had een positief effect op onze winstgevendheid.

Geen drempel had dus voor ons de volgende voordelen:

  • Je kunt meer sturen op afhaalpunt levering
  • Pakketjes naar een afhaalpunt raken minder vaak zoeken
  • Pakketje naar een afhaallocatie sturen heeft minder impact op het milieu
  • Wij zagen dat mensen minder vaak meerdere maten gingen bestellen. Dit resulteerde in minder retouren.

Uiteindelijk houden wij met het weghalen van de verzend drempel meer over onderaan de streep.

Previous Effectief vergaderen? Zo doe je het!
Next Wat is een BHAG? (Big Hairy Audacious Goal)