Hoe kies je een goed online marketingbureau?


Online marketing

De keuze voor een goed marketingbureau is niet zo 1-2-3 gemaakt. Het is voor velen lastig het marketingbureau te vinden dat bij jouw bedrijf past. Zoek maar eens op Google, je vindt daar al een gigantisch aantal bedrijven die allemaal hetzelfde beloven met online marketing. Het is lastig om tussen al deze marketingbureaus de beste partner voor jou te kiezen en de goede kandidaten te scheiden van de slechte. Daarmee willen we je graag helpen dus beantwoorden we de vraag “Hoe kies je een goed online marketingbureau?”.

Wat doet een online marketingbureau?

De eerste stap in het vinden van het juiste online marketingbureau is weten wat een dergelijk bureau eigenlijk doet.

Een online marketingbureau brengt je bedrijf, met het internet als medium, in beeld bij de doelgroep. Dit doen ze op verschillende manieren zoals zoekmachine-optimalisatie (SEO), adverteren in zoekmachines (SEA), conversie optimalisatie, social media marketing, content marketing en meer.

  • Zoekmachine-optimalisatie (SEO) – Zo wordt het proces genoemd waarbij de site geoptimaliseerd wordt om hoger te ranken in de organische, niet betaalde, zoekresultaten. Je wordt zo dus beter gevonden
  • Adverteren in zoekmachines (SAE) – Hierbij betaal je om bovenaan te staan bij bepaalde relevante zoekwoorden.
  • Conversie optimalisatie – De website optimaliseren voor de belangrijkste bezoekers ofwel de klant.
  • Social media marketing – Marketing door middel van gebruik van sociale media kanalen.
  • Content marketing – De website voorzien van relevante content voor de doelgroep.

Waarom een online marketingbureau?

Je zult je dan misschien afvragen wat een online marketingbureau voor jouw bedrijf kan beteken en vaak is dit meer dan gedacht aangezien de wereld van online marketing voor de meeste vrij ‘mysterieus’ is. Lees daarom hieronder waarom een online marketingbureau jouw bedrijf kan helpen.

Je kan niet alles zelf doen

Online marketing voor een bedrijf kan op 2 manieren, het bedrijf kan zelf expert worden of het bedrijf kan samen gaan werken met een bureau. De eerste, zelf een expert worden, is lastig. Het zal ten eerste veel tijd kosten om alle nodige kennis te vergaren en ten tweede verandert het online marketinglandschap elk jaar weer en moet je steeds doorleren. Het is dus lastig om zelf expert te worden en te blijven. Vaak is het uitbesteden van de online marketing dan veel voordeliger, het bespaart je bedrijf een hoop tijd en met een goed online marketingbureau krijg je er veel voor terug.

Door middel van online marketing leer je je doelgroep beter kennen

Door middel van online marketing kom je meer te weten over je doelgroep. Hoe zoeken ze bijvoorbeeld op het internet naar de door jouw bedrijf aangeboden diensten?
Een goed zoekwoordenonderzoek kost tijd en dit kan een online marketingbureau voor je uitvoeren. Zo krijg je dus meer inzicht in het denken van potentiële klanten/bezoekers.

Optimaal gebruik van Google Analytics

Het bedrijf heeft vast en zeker een eigen website. Hierop kun je een gratis tool aansluiten, Google Analytics. Hiermee krijg je inzicht in veel verschillende gegevens en daarnaast is deze tool ook enorm gebruikersvriendelijk.

Je krijgt met deze tool een enorme hoeveelheid aan data en het omzetten van deze data om tot de kern te komen is lastig. Ook dit kan een online marketingbureau voor je doen. Zo kan je achter verschillende interessante gegevens komen. Bijvoorbeeld welke kanalen (Youtube, Google, Facebook enz.) de meest waardevolle bezoekers opleveren, welke pagina’s het meest bezocht worden en welke zoekopdrachten gebruikt zijn om op je website te komen. Met deze informatie kun je de site goed optimaliseren.

Social media marketing optimaliseren

Sociale media zijn enorm handig om je doelgroep te bereiken, elk bedrijf en elke consument gebruikt ze namelijk haast dagelijks. Een online marketingbureau kan voor je uitzoeken welke kanalen het beste zijn voor jouw bedrijf en hoe je de kanalen het beste kunt gebruiken om de doelgroep te bereiken.

Hoe kies je het beste online marketingbureau?

Zoals hierboven uitgelegd kan een online marketing het bedrijf dus naar een hoger niveau tillen. Toch is het lastig om de juiste partner te vinden aangezien er een wildgroei ontstaan is aan online marketingbureaus. Je wilt immers niet later voor teleurstellingen komen te staan omdat zaken toch anders lopen dan verwacht.
We willen graag dat je de juiste keuze maakt en daarom helpen we je op gang door een aantal tips te geven hoe jij het best passende online marketingbureau vindt.

Helder en transparant

Voordat je in zee gaat met een online marketingbureau wil je goed weten waar je aan toe bent, wat gaan ze allemaal doen, wat kan dit je opleveren en wat gaat dit kosten. Probeer daarom van tevoren een goed beeld van de processen en kosten te krijgen. Blijven ze hier vaag over of is het onduidelijk? Dan is het bedrijf misschien niet geschikt. De kans dat, mocht je met dit bureau in zee gaan, je voor teleurstellingen komt te staan is dan groter.

Ervaring in de branche

Heeft het marketingbureau in kwestie al ervaring met andere bedrijven uit de branche? Zo ja, dat kan een voordeel zijn voor jouw bedrijf. Het bureau heeft immers dan al ervaring met soortgelijke bedrijven en is het ‘leergeld’ ook al betaald. Het online marketingbureau kan dan gerichter aan de slag omdat het meteen al beter weet hoe het gaat in de branche.

Zoek contact met de mensen waar jij mee gaat werken

Als je voor het eerst in contact komt met een online marketingbureau zal je een gesprek hebben met iemand die het bedrijf goed kan verkopen. Dit zegt echter niet alles over de mogelijkheden van het bedrijf. Ga daarom ook eens in gesprek met het personeel waarmee jij samen zult gaan werken. Geven zij je ook nog een goed gevoel?

Referenties en reviews

Nog niet overtuigd door een bureau? Vraag eens naar cases van andere bedrijven. Zo krijg je meer inzicht in de capaciteiten van het online marketingbureau en wat ze voor jou kunnen betekenen. Je ziet bijvoorbeeld hoe ze te werk gaan binnen jouw branche en welke ROI gehaald is. Kijk ook eens of je in contact kunt komen met (oud)klanten. Ze kunnen je vaak goed vertellen of het bureau in kwestie de juiste is omdat ze het vanuit een andere hoek bekijken.

Prijs en resultaat

Ook handig, bekijk hoeveel een bepaald bureau je gaat kosten.

Online marketingbedrijven rekenen vaak een uurtarief. Door eerst, door middel van gesprekken en vragen, een goed beeld te krijgen van de mogelijke resultaten kun je gaan bepalen hoeveel je hiervoor over hebt. Je wilt natuurlijk een goede ROI hebben. Heb je bijvoorbeeld nog een paar goede online marketingbureaus over dan kan de prijs vergeleken met de resultaten bepalend zijn.

Persoonlijk contact

Wat verlang je van het online marketingbureau? Verwacht je een persoonlijke samenwerking? In dat geval is een kleiner bureau heel geschikt. Bij kleinere bureaus gaat het namelijk meer om de klant en is het contact vaak fijner en persoonlijker. Grote bureaus maakt het minder uit als ze een klant verliezen en je krijgt met veel meer verschillende mensen te maken.

Previous De top 10 rijkste ondernemers in 2019 & Hoe werden ze rijk?
Next Is een pensioen verplicht voor de werkgever?