Dropshipping, wat is het en wat zijn de voor- en nadelen


Wat is dropshipping

Binnen de e-commerce branche is het een veel besproken onderwep, dropshipping. Het biedt onder andere voor veel beginnende webshops en soms ook fysieke winkels een goede oplossing. Maar wat is dropshipping eigenlijk, hoe werkt het en zijn er eigenlijk voordelen of nadelen van dropshopping?

Wat is dropshipping?

Dropshipping is een vorm van e-commerce, hierbij biedt een webwinkel, soms een fysieke winkel, een product aan dat hij zelf niet op voorraad heeft.

Er zijn 3 partijen betrokken bij dropshipping; de consument, de verkoper en de de groothandel (dropshipping-aanbieder).

  • De consument koopt bij een webwinkel of fysieke winkel een product, hierbij is de consument zich er niet van bewust dat de levering gedropshipped wordt. Dit omdat hij alleen contact heeft met de verkoper.
  • De verkoper staat in contact met de consument en met de leverancier. Zodra de consument een bestelling doet plaatst de verkoper dezelfde bestelling bij de leverancier. Het product is dus nooit fysiek bij de verkoper.
    De winst die de verkoper maakt is het verschil tussen zijn verkoopprijs en de prijs van de groothandel.
  • De groothandel, ook wel dropshipping-aanbieder, neemt de bestelling in ontvangst en regelt eigenlijk alles. De groothandel verpakt het product en verstuurt het.

Dropshipping is eigenlijk niks meer of minder dan het uitbesteden van de webwinkellogistiek.

Hoe werkt dropshipping?

Dropshipping werkt als volgt. Een consument bestelt, bij een webwinkel een product. Deze webwinkel heeft dit product zelf niet op voorraad maar bestelt het product bij zijn leverancier. De leverancier neemt vervolgens alle kosten voor zijn rekening zoals verzend- en inpakkosten.

De webwinkel die gebruik maakt van dropshipping is hier dus alleen maar een tussenpersoon. De consument bestelt wel bij de webwinkel maar vervolgens doet de leverancier eigenlijk al het werk. Aangezien de consument bij de webwinkel bestelt heeft is de webwinkel nog wel verantwoordelijk voor het product.

Voordelen

Vooral ondernemers die nog maar net starten met e-commerce kunnen veel profijt ondervinden van dropshipping. De voordelen van dropshipping zijn:

  • Startkapitaal: Een webshop beginnen door middel van dropshipping vergt niet veel startkapitaal. Je hoeft zelfs immers nooit producten in te slaan en een voorraad aan te houden.
  • Gemakkelijk – Dropshipping is als verkoper niet heel lastig. Het enige wat je hoeft te regelen is de koppeling tussen consument en de leverancier.

Nadelen

  • Afhankelijk – Een nadeel van dropshipping is het feit dat je afhankelijk bent van leveranciers en groothandels.
  • Verantwoordelijk – Als verkoper ben je verantwoordelijk voor de producten ook al komen ze fysiek nooit bij jou terecht en kun je hier dus weinig invloed op uitoefenen. Toch rekent de consument je deze fouten aan.
  • Invloed klanttevredenheid – Als verkoper heb je zelf weinig invloed op de klanttevredenheid terwijl de consument je het wel aan zult rekenen als er iets niet helemaal goed verloopt. Vaak gaat er wat fout bij de levering of bij de dropshipper (leverancier), voldoet het product niet aan de verwachtingen of is het kapotgegaan. In die gevallen rekent de consument je dit aan terwijl je er zelf eigenlijk niet veel aan kunt doen.
  • lage winstmarge – Natuurlijk wil je winst maken, dat is logisch. Maar omdat je via dropshipping handelt houd je vaak niet de grootste winstmarge over aangezien je de leverancier moet betalen en ook moet concurreren.
  • Concurrentie – Als je een leverancier vrij gemakkelijk gevonden hebt is het haast zeker dat er nog een handje vol ondernemers dezelfde leverancier gevonden hebben en dus dezelfde producten aanbieden. Je moet dus meteen opboksen tegen concurrenten.
    (Tip: Krijg inzicht in je concurrentie en waar jij ze voor kunt zijn door middel van een concurrentieanalyse)
  • Vaak een laag onderscheidend vermogen – Als je een eigen bedrijf hebt wil je je onderscheiden binnen een markt of niche. Dit is als dropshipper vaak erg lastig. De markt waar je je in zal plaatsen is vaak al vol vergelijkbare aanbieders.

Waar moet je op letten?

Met welke leverancier ga je in zee?

Het is belangrijk goed te kiezen tussen leveranciers. Je wilt namelijk niet, aangezien jij verantwoordelijk bent voor de producten, dat er veel dingen fout gaan. Doe dus van tevoren een paar proefbestellingen en test of de leverancier goed genoeg is. Bel ook eens met de klantenservice en kijk hoe ze met problemen omgaan. Het laatste wat je wil is in de problemen komen omdat de dropshipper zijn zaakjes niet op orde heeft.

Previous Wat is Return On Investment en hoe bereken je je ROI?
Next 5 tips om beter te slapen