5 tips om beter te slapen


tips om beter te slapen

Heb je ook last van lange ochtenden waarin je steeds een beetje in slaap valt? In Nederland hebben velen hier last van. De reden? Veel mensen slapen niet goed en houden er een slaapschema op na dat ongezond is Ć©n hun prestaties naar beneden haalt. Het is dus erg belangrijk om goed te slapen, we leggen je uit waarom en hoe je dit bereikt met tips om beter te slapen.

Voordelen van een goede nachtrust

Een goede nachtrust levert enorm veel op, meer dan veel mensen zich realiseren. Ze zijn zich vaak wel bewust van het feit dat ze niet altijd goed slapen maar niet van het feit dat ze hierdoor heel veel missen. De voordelen van een goede nachtrust zijn de volgende: (bron: slaapwijzer.net)

Door een goede nachtrust ben je …

  • scherper en alerter overdag.
  • vrolijker en krijg je een positievere levenshouding.
  • aantrekkelijker, je ziet er beter uit.
  • minder vaak ziek.
  • meer in controle over je gewicht.
  • gezond, je leeft langer.

Tips om beter te slapen

1. Kom erachter wat je lijf van je vraagt

Wees ervan bewust dat de gemiddelde volwassene ongeveer 8 uur slaap per dag nodig heeft. Voor de een is het iets meer dan 8, de ander kan prima leven met 6,5 uur per dag. Daaruit halen we de eerste van de tips om beter te slapen, kom erachter wat je lichaam nodig heeft. Dit vraagt wel wat van je, je moet namelijk de tijd nemen om te luisteren naar je lichaam.

2. Hou je aan een slaappatroon

De ene nacht om 11 uur willen slapen en 7 uur op en de volgende nacht om 2 uur slapen en uitslapen? Een dergelijke schema waarin de tijd dat je gaat slapen en opstaat steeds verschuift is niet gezond. Je lichaam kan er niet goed aan wennen en ook zal het in slaap komen moeilijker gaan. Ook de slaapkwaliteit gaat hiermee achteruit. Het is het beste om te proberen op vaste tijden naar bed te gaan en op te staan, hier went je lichaam aan en zo kan je lang genoeg slapen. Af en toe daarvan afwijken kan natuurlijk weinig kwaad.

3. Sport na het werk en niet laat in de avond

Zorg voor voldoende beweging overdag, dit is goed voor je lijf en je wordt er moe van. ’s Avonds sporten daarentegen werkt averechts, je lichaam kan hier ‘klaarwakker’ van worden en dan kom je helemaal lastig in slaap.

4. Ontwijk schermen voordat je gaat slapen

Een uur voor het slapen is het het beste als je alle schermen ontwijkt. Zet de TV uit, leg je telefoon weg en sluit je laptop maar af. Deze schermen, en met name het licht ervan zorgen ervoor dat je niet moe zal worden. Je kan dit wel een beetje tegen gaan door middel van een blauw licht filter op het scherm, dit zit tegenwoordig op de meeste schermen. Maar deze manier lost niet alles op. Het allerbeste is om een uur het slapen gaan de schermpjes achter te laten. Zo komen je hersenen het best tot rust.

5. Thee in plaats van koffie

CafeĆÆne blijft tot wel 6 uur in je systeem. Het is dus ook slecht voor je eigen slaap als je koffie drinkt in de avond. Het houdt je lichaam langer wakker dan je lief is.
(Wist je dat vier koppen koffie je adrenalineniveau al met 35% verhogen!)

Wat te doen met een vermoeide werknemer?

Als je personeel in dienst hebt zal je dit vast tegen komen, personeel dat gapend aan zijn/haar bureau zit. Op die manier komt er maar weinig werk gedaan.

Toch is voor veel werkgevers lastig om hiermee om te gaan. Het is het beste om het gesprek aan te gaan. Zie je dat de werknemer al langere tijd vermoeid is? Dan is dit niet alleen slecht voor je bedrijf maar ook voor de werknemer zelf. De werknemer aanspreken is dus een win-win. Vraag bijvoorbeeld waarom hij/zij slecht slaapt. Kom te weten wat er speelt en zoek samen naar een oplossing. Misschien helpt het om iets later te beginnen en langer door te werken of kan een slaapcoach de oplossing bieden.

Previous Dropshipping, wat is het en wat zijn de voor- en nadelen
Next Hoe maak je een marketingplan?