Facebook Business Manager


Facebook Business

Voor veel bedrijven is Facebook Business Manager al een onmisbare functionaliteit. Dit komt doordat er vaak binnen een bedrijf meerdere verschillende mensen samenwerken aan het opstellen van campagnes. Dit vaak voor zowel voor Facebook als voor Instagram. Facebook Business Manager is als het ware een overzichtsaccount, ook wel bedrijfsaccount, voor al je verschillende Facebookpagina’s en advertentieaccounts.

Hoe maak ik een Facebook Business Manager account aan?

Bedrijfsmanager-account

Het is erg eenvoudig om een Facebook Business Manager account aan te maken. Zo’n beheer advertentieaccount kan je via de volgende stappen aanmaken:

  1. Inloggen met je Facebookaccount
  2. Naar Business account aanmaken op Facebook gaan
  3. Klikken naar account aanmaken om je bedrijfsmanager-account aan te maken. (vul de gegevens in zoals op de afbeelding te zien)
  4. Via de bedrijfsmanager is het mogelijk om pagina’s te beheren die onder je persoonlijke inlog stonden
  5. Voeg de overige gegevens toe, je komt hier via het tandwiel.

Het aanmaken van een Facebook Business account is dus zo gedaan. Zorg er met dit account voor dat je statistieken op bedrijfsniveau overzichtelijk gaat maken. Dit zal het adverteren op Facebook een stuk makkelijker gaan maken.

Toevoegen van meerdere advertentieaccounts

Na het invullen van de bedrijfsgegevens voor je Facebook Business Manager account, is de volgende stap om de verschillende advertentie accounts toe te voegen. Bij het toevoegen van een advertentie account heb je de keuze uit 3 verschillende opties.

  • Advertentieaccount toevoegen
  • Toegang vragen tot een advertentieaccount
  • Nieuw advertentieaccount maken

Een advertentieaccount toevoegen aan je Facebook Business account, doe je wanneer je de campagnes en ook de facturen van het betreffende advertentieaccount beheert. Op deze manier laat je aan Facebook zien dat je de beheerder bent van het advertentieaccount en deze als het ware claimt. Let hierbij wel op dat wanneer je eenmaal een account via optie één hebt toegevoegd, dit niet meer terug te draaien is.

De tweede optie is het toegang vragen tot een advertentieaccount. Dit gebeurd vaak bij bijvoorbeeld een een bureau die een advertentieaccount van een klant wilt gaan gebruiken. Op deze wijze is je bedrijf niet de ‘eigenaar’ maar alleen de adverteerder. Anders dan bij optie één blijft in dit geval de houder van het advertentieaccount de eigenaar.

Als laatste optie heb je nog het maken van een nieuw advertentieaccount. Naast de advertentieaccounts die je al aan het account hebt toegevoegd, kan je ook een nieuw account toevoegen voor je bedrijf. Ook voor het aanmaken van meerdere advertentieaccounts ben je bij Facebook Business Manager op de juiste plek.

Waarom kiezen voor Facebook Business?

Bedrijven gebruiken steeds vaker Facebook Business. Voor verschillende redenen kan je gaan kiezen voor deze bedrijfsmanager.

Onder zo’n Facebook Business account kunnen meerdere advertentieaccounts zitten. Op deze manier kan je het voor je verschillende accounts overzichtelijk maken. Ideaal voor bedrijven die adverteren op Facebook voor andere klanten of voor zichzelf.

Daarnaast is het via Facebook Business manager erg gemakkelijk om toegang te krijgen tot bepaalde pagina’s of accounts. Afhankelijk of je daadwerkelijk de eigenaar bent van het advertentieaccount, kies je voor een van de opties.

Om het nog overzichtelijker te maken voor het bedrijf, kan je bepaalde rollen verdelen voor de verschillende advertentieaccounts. Dit maakt het mogelijk om te zien wie er voor bepaalde accounts verantwoordelijk is.

Als laatste onderdeel kan je ook nog eens alle statistieken van de verschillende advertentieaccounts in één overzicht zien. Welke accounts lopen goed en hebben minder aandacht nodig en welke accounts hebben wat aanpassingen nodig om een beter resultaat te krijgen. Daarnaast kan je per advertentieaccount ook gaan bekijken wat de beste tijd om te posten op Facebook in 2020 is.

Bedrijfsmiddelen toevoegen aan Facebook Business

Naast de middelen die wij hierboven al hebben toegelicht zijn er echter ook nog extra bedrijfsmiddelen om toe te voegen aan Facebook Business. Zo kan je met dit manager account een koppeling maken met je zakelijke Instagram. Daarnaast is het ook mogelijk om producten, oftewel de shoppingcatalogus toe te voegen aan een bedrijfspagina. Om de statistieken van je website en advertenties nog beter bij te houden kan je ook de Facebook Pixel toevoegen. Mogelijk komt er in 2020 nog een nieuwe toevoeging bij deze bedrijfsmiddelen. Voor bedrijven is het mogelijk binnenkort mogelijk om een koppeling te maken met een WhatsApp Businessaccount. Voor een update hierover kan je ook onze website in de gaten houden.

Previous Adverteren op Facebook
Next Marktonderzoek doen, zo doe je het!