Waarom moet je sociale media gebruiken als ondernemer?


Wat is sociale media?

Sociale media is een verzamelnaam voor alle online platformen. Gebruikers op sociale media kunnen via verschillende kanalen met elkaar communiceren, ze kunnen foto’s en video’s sturen naar elkaar en publiceren. Echter kunnen ze ook informatie met elkaar delen of zelfs een discussie aangaan. Sociale media is een creatieve manier en vooral ook een snelle manier om informatie te verspreiden. Bovendien wordt sociale media ook vaak ingezet als een marketingmiddel door vele bedrijven. Maar wat is nou the best social media kanaal voor jouw bedrijf?

Marketingmiddel

Voor vele ondernemers is sociale mediamarketing een krachtige marketingtool. Hierdoor kunnen bedrijven subtiel reclame maken, ze kunnen zelfs rechtstreeks communiceren met de doelgroep. Zo bouw je een netwerk op met je doelgroep/klanten. En ten slotte wordt de informatie ook sneller verspreid door de hele wereld.

Verschillende soorten sociale-mediakanalen


Hieronder volgt een opsomming van een aantal relevante sociale mediakanalen die populair zijn bij bedrijven.


1. Facebook
2. Twitter
3. Linkedln
4. Pinterest
5. Instagram
6. Snapchat
7. YouTube
8. TikTok


1.Facebook

Facebook is het bekendste en grootste sociaal mediaplatform, zowel zakelijk als privé. De meeste gebruikers kijken voor hun plezier op Facebook: met alleen het promoten van nieuwe producten of verkoopacties zul je weinig mensen echt enthousiasmeren. Plaats op Facebook dus niet alleen maar content wat reclame is maar juist content wat niet direct luidt op verkoop of promotie.


2.Twitter

Op Twitter moet je jouw boodschap of mededeling goed kunnen verwoorden. Het moet kort, duidelijk, relevant en krachtig zijn. Met Twitter kom je snel in aanraking met de doelgroep en je hebt ook rechtstreeks contact met alle gebruikers van Twitter.


3.Linkedln

Dit social medium platform wordt voornamelijk gebruikt voor business to business. Linkedln is een netwerksite geen reclamesite. Op Linkeldn kun je jouw producten omschrijven en updates laten zien van interessante projecten.


4.Pinterest

Pinterest is een visueel online prikbord waarop je foto’s, artikelen en video’s kunt pinnen. Je kunt daarop een online moodboard maken. Andere gebruikers kunnen hierop reageren of bewaren voor inspiratie. Pinterest is handig voor bedrijven die een webshop hebben. Hierop kunnen ze artikelen of producten plaatsen, de gebruikers bewaren dan jouw pin en worden dan doorverwijst naar jouw website. Een mooi voorbeeld hiervan is de pagina van Onlinegeschenken.nl. Zij hebben goede kwalitatieve pins van hun producten gemaakt en deze overzichtelijk in borden geplaatst.



5.Instagram

Instagram is een sociale media platform waarop je foto’s en video’s kan plaatsen op jouw feed. De foto’s en video’s worden wereldwijd gedeeld naar miljoenen gebruikers, inmiddels zijn alle doelgroepen actief op Instagram.


6.Snapchat

Snapchat is vooral heel populair tussen de jongeren, het gebruik van Snapchat blijft groeien. Snapchat is een chatdienst waarmee je foto’s stuurt naar elkaar, de foto’s verdwijnen wel weer na tien seconden. Bedrijven plaatsen vaak dan in een korte tijd een boodschap.


7. Youtube

Het bereik van YouTube is enorm. Het platform heeft miljarden gebruikers en er wordt veel geadverteerd. Als je jouw doelgroep wil bereiken door middel van video advertenties, dan is YouTube een verstandige keuze. Echter moet je wel geld en tijd investeren in het maken van video’s.


8. TikTok

TikTok is een nieuw sociale media platform die alleen maar het groeien is. Je kunt daar video’s plaatsen van drie seconden tot drie minuten, met daaronder een muziekje. Het platform is vooral populair onder de jongeren. TikTok is een creatief platform met een hoop challenges en trends en daarvan kun je snel volgers krijgen en ook een hoop interactie krijgen van jouw doelgroep.

Bij welke sociale media platform past de doelgroep

Dit is uiteraard een belangrijke vraag die je jezelf moet stellen.
Er zijn veel verschillende soorten sociale media platformen, met allemaal een eigen doelgroep. Maar hoe kies je dan welk platform er bij jou bedrijf en doelgroep past. Maak eerst een keuze of je wil promoten door middel van foto’s of video’s. En dan moet je onderzoeken wie jouw doelgroep is, wat willen zij, waar bevinden zij zich? Door dit goed in kaart te brengen maak je een grote stap. Als je je doelgroep begrijpt, is de keuze van het platform makkelijker. Vervolgens ga je ook onderzoeken of jouw bedrijf past bij het sociale media platform. Als je al deze stappen heb gedaan dan komen er minimaal wel twee soorten sociale media platformen uit die bij jouw doelgroep passen.


Typen gebruikers op sociale media

De gebruikers van sociale media kunnen we verdelen in drie typen gebruikers: consumeren, bijdragen en creëren.

Gebruikers die consumeren zijn het minst actief. Zij bekijken alleen de content, zij laten geen like of reactie achter.
Gebruikers die bijdragen zijn actief. Zij bekijken de content en reageren op een aantal foto’s of video’s.
Gebruikers die creëren zijn de gebruikers die vaak actief zijn en maken content, zoals foto’s en video’s.

Stel een goede strategie op

En tot slot de laatste stap om succesvol gebruik te maken van sociale media is om een duidelijke sociale media plan te maken. Want de keuze van het sociale media platform is slechts een onderdeel van een groter geheel. Onderzoek dus wanneer en wat je moet posten op een sociale media platform. Als je dat hebt onderzocht kan je strategie toepassen op jouw sociale media platform. Werkt de strategie niet? Probeer dan een nieuwe strategie en ga weer op onderzoek uit.

Dag van de Ondernemer

Op de Dag van de Ondernemer vieren we het harde werk en de toewijding van ondernemers die onze economie draaiende houden. Deze speciale dag, gewijd aan iedereen die de moed heeft om een eigen bedrijf te runnen, biedt een perfecte gelegenheid om waardering te tonen. Of je nu een ondernemer bent of er een kent, een attent cadeau kan veel betekenen. Voor inspirerende geschenken die perfect zijn voor deze gelegenheid, kun je terecht op Onlinegeschenken.nl. Vier de Dag van de Ondernemer met een prachtig cadeau en laat zien hoeveel je hun inzet waardeert!

Previous De Kracht van Storytelling
Next De invloed van AI voor bedrijven

No Comment

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *