Wat is social media?


Social media soorten

Tegenwoordig is social media niet meer weg te denken. Social media voor bedrijven is dan ook erg in trek en er wordt actief gebruik van gemaakt. Maar de vraag waar het nu om gaat, wat is social media?

Wat verstaan we onder social media?

Onder social media wordt verstaan de verzameling van online platforms waar de gebruikers hiervan zorgen voor de inhoud. Belangrijk bij social media is het contact tussen de gebruikers. Zo kan je ervaringen delen, maar ook mededelingen doen of reageren op wat andere gebruikers op de social media platforms plaatsen.

Naast de interactie die plaatsvindt op social media tussen gebruikers, wordt er door bedrijven of particulieren gezocht naar manieren om iets uit het social media kanaal te halen. Vaak wordt er gezocht naar nieuwe klanten, contacten of geïnteresseerde waar in de meeste gevallen een commerciële gedachte achter zit. De social media kanalen moeten hiervoor een fit vinden tussen gebruikers laten communiceren met elkaar en een platform te geven voor bedrijven om te adverteren. Dit is ook de reden dat de regels van het adverteren op social media regelmatig aangepast worden. Onder social media vallen dus meerdere soorten social media met elk haar voor- en nadelen.

Soorten social media

Onder social media vallen verschillende online platforms. Welke platform het meest geschikt is voor jou hangt af van welke doelen je hebt. De platformen die het meest bekend onder ons zijn:

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Youtube
  • Snapchat

Deze 7 soorten social media kunnen op verschillende manieren gebruikt worden. Natuurlijk zijn er naast deze social media kanalen nog meer kanalen die je kan gebruiken om je doelen te behalen. In dit artikel bespreken we de mogelijkheden van de vier social media kanalen die voor de meeste bedrijven het meest van toegevoegde waarde kunnen zijn. De social media kanalen die wij denken dat voor de meeste bedrijven van toepassing zijn, zijn Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter.

Facebook voor bedrijven

Voor de meeste bedrijven zal Facebook het meest bekende kanaal zijn. Het is namelijk ook het allergrootste social media platform die er bestaat. De opties die Facebook te bieden heeft zijn dan ook erg divers en ruim. Daarnaast kan Facebook gebruikt worden voor verschillende businessdoelen afhankelijk van je bedrijf. In het kort zullen we je meenemen in de mogelijk business doelen voor bedrijven op Facebook. Deze verschillende business doelen zijn verdeeld over drie categorieën. namelijk klanten, omgeving en de organisatie.

Facebook voor je klanten

Deze categorie bevat alle business doelen die te maken hebben met het klanten in het algemeen. Onder deze klanten worden de business doelen genereren van leads, vergroten van je naamsbekendheid, klanten bij je houden of problemen van klanten oplossen. De meeste bedrijven zullen zich vinden in één van de business doelen die onder deze categorie vallen.

facebook voor je klanten

Genereren van leads

Bijna ieder bedrijf wilt zoveel mogelijk leads genereren via social media die leiden tot een conversie. Maar wat is een lead? Onder een lead worden verschillende definities gekoppeld. Daarnaast is de kans bij de ene lead velen mate groter dat het uitloopt tot een conversie dan bij de andere. Het is namelijk zo dat een lead ook op mate van interesse gesorteerd kan worden. Voorbeelden van leads via Facebook zijn:

  • Iemand die via Facebook contact opneemt via telefoon of e-mail
  • Reactie op een post of advertentie op Facebook
  • Iemand die een bericht stuurt via de Facebook chat
  • Mensen die via jouw Facebook advertentie of post op je website komt
  • Iemand die een formulier invult of download doet via jouw advertentie

Verschillend per bedrijf kan het op mate van interesse worden gesorteerd. Zo kan voor het ene bedrijf een website bezoek heel kostbaar zijn, waar een ander bedrijf veel meer waarde hecht aan een reactie op een post of advertentie. Mogelijk kan je als bedrijf ervoor kiezen om de diverse soorten leads een X aantal punten te geven bij realisatie. Dit zal ervoor zorgen dat er naar wens een overzicht komt wat betreft de waarde van de leads.

Naamsbekendheid op Facebook vergroten

Een ander business doel op Facebook die je als bedrijf kunt hebben is het vergroten van je naamsbekendheid. Op verschillende wijze kan je dit bereiken via Facebook. Het is erg voordelig wanneer potentiële klanten weleens positief over je gehoord hebben. Dit zal er namelijk eerder voor zorgen dat er een conversie uitkomt. Ook zal een potentiële klant in de toekomst er eerder voor kiezen om op jouw advertentie te klikken. Belangrijk is dus dat jouw naamsbekendheid van het bedrijf vergroot wordt. Via Facebook naamsbekendheid vergroten? Dat kan door middel van het plaatsen van advertenties, posts of updates die de aandacht trekken naar je bedrijf. Naast het trekken van nieuwe bezoekers en belanghebbende is het ook wel belangrijk om de klanten die je al hebt beter te onderhouden. Zodat deze uiteindelijk bij je blijven.

Klanten bij je houden via Facebook

Het is voor bedrijven erg belangrijk dat wanneer iemand klant wordt, deze in de toekomst ook weer bij jouw bedrijf iets afnemen. Je moet er als bedrijf dus voor zorgen dat klanten in de toekomst niet voor een concurrent of alternatief gaan kiezen maar wel weer bij jou terugkomen. Maar hoe zorg je ervoor dat bedrijven bij je blijven, oftewel met je gebonden worden? Als eerste is het dan belangrijk om te achterhalen waarom de klant in eerste instantie voor jou heeft gekozen. Dit kan mogelijk helpen bij de volgende contactmomenten. Facebook kan je ook helpen bij het behouden van klanten. Bijvoorbeeld door updates te geven over wat het bedrijf aan het doen is of exclusieve content voor mensen die geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf. Daarnaast kan je klanten ook weer bereiken door gebruik te maken van retargeting. Onder adverteren op Facebook wordt hier meer over verteld.

Facebook als klantenservice

Naast het genereren van leads kan je als business doel ook hebben om de kwaliteit van je klantenservice te verbeteren. Via Facebook kan je beter in contact komen met je doelgroep, waaronder je klanten. Door bijvoorbeeld de chat op Facebook kunnen personen sneller en ook nog eens effectiever worden geholpen. Dit kan ervoor zorgen dat potentiële klanten een positievere ervaring/indruk hebben van jouw bedrijf. Mogelijk kan dit ook bepaalde kosten besparen. Dit doordat andere bezoekers of klanten al een antwoord hebben op de vraag die andere stellen.

Facebook adverteren

Voor de meeste bedrijven kan het van toegevoegde waarde zijn om Facebook in te zetten om te adverteren. Ook als je nog nooit met advertentie hebt gewerkt kan je beginnen met het adverteren op Facebook. Een advertentie campagne is makkelijk op te zetten en alle stappen worden eenvoudig uitgelegd wanneer je iets gaat opstellen. In het begin zal het opstellen van een advertentie nog een tijdrovende klus zijn. Echter zal je snel het niveau bereiken dat het opstellen relatief minder tijd gaat kosten.

Naast het investeren van tijd, gaat Facebook adverteren ook een investering van geld worden. Afhankelijk van meerdere factoren waaronder het advertentietype en de specificatie van je doelgroep, bepalen de kosten van een advertentie.

Hoe maak ik een Facebook advertentie?

Het is makkelijk om een advertentie aan te maken op Facebook, maar een goed lopende advertentie maken is niet vanzelfsprekend. Als eerste stap om een Facebook advertentie aan te maken voor je bedrijf, heb je natuurlijk een pagina nodig. Als je al een pagina hebt of een pagina gaat aanmaken is de volgende stap om naar het advertentiescherm te gaan.

Facebook adverteren

Marketingdoelstellingen

De volgende stap is om te klikken op ‘Advertentie aanmaken’. Vervolgens kom je op een nieuw scherm waar je de doelstelling van je campagne moet bepalen. Er zijn drie mogelijke hoofddoelen. Deze zijn bekendheid, overweging en conversie, onder deze doelen vallen meerdere mogelijke marketingdoelstellingen. Onder bekendheid vallen de doelen merkbekendheid en bereik. Bij overweging staan de doelen verkeer, betrokkenheid, appinstallaties, videoweergaven, leads genereren en chatberichten. Als laatste het onderdeel conversie, hieronder vallen conversies in het algemeen, verkopen uit catalogus en winkelverkeer. Wil je meer weten over deze doelstellingen op Facebook? Lees dan Adverteren op Facebook.

Facebook doelgroep bepalen

Wie wil je bereiken met je advertenties? Dat is een vraag die je als bedrijf aan jezelf kunt stellen. Een doelgroep kan je zelf gaan opstellen, maar je kan daar ook hulp bij gaan gebruiken. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van een Facebook Pixel.

Facebook pixel

Waarvoor gebruik je een Facebook Pixel? Hoe installeer je een Facebook Pixel, dat zijn vragen die wij vaak krijgen. Bekijk daarom ons artikel over een Facebook Pixel

Naast gebruik maken van een Facebook pixel kan je zelf ook doelgroepen gaan samenstellen. Zo kun je specifiek naar bepaalde factoren en segmenten een advertentie opstellen. Ook hierbij zijn verschillende tools voor doelgroepsegmentatie. Kies voor kerndoelgroepen, aangepaste doelgroepen of vergelijkbare doelgroepen wanneer je een advertentie opstelt.

Onder de kerndoelgroepen wordt een doelgroep opgesteld op basis van verschillende criteria zoals de locatie, interesses en demografische gegevens (leeftijd, geslacht, functie). Daarnaast zijn er nog meerdere criteria waarop jij je doelgroep kan samenstellen. Afhankelijk hoeveel en wat voor gegevens je invult, wordt er een doelgroepselectie opgesteld.

Aangepaste doelgroepen zijn de mensen die voorheen al eerder een interactie met het bedrijf hebben gehad. Deze aangepaste doelgroepen kunnen opgesteld worden door middel van een contactenlijst, maar ook door de Facebook Pixel waar we het eerder over hebben gehad.

De vergelijkbare doelgroepen kunnen worden aangemaakt op basis van de interesses van de geselecteerde doelgroep. Mensen met soortgelijke interesse zullen dan ook je advertenties gaan zien. Doordat er gemeenschappelijke interesses zijn kan dit mogelijk leiden tot veel conversies.

Budget en planning

De volgende stap in het opstellen van een campagne is om je budget voor de advertentie instellen. Kies voor een campagne budget of een dagbudget. Daarnaast geeft Facebook ook een schatting van wat het budget voor deze campagne ongeveer kan opleveren qua als voorbeeld clicks. Daarnaast moet er ook gedacht worden over wanneer een post wordt geplaatst. Lees dan ook het artikel over beste tijd om te posten op Facebook in 2020.

Previous Eigen bedrijf starten, zo doe je dat!
Next Waarom moet je een Facebook Pixel gebruiken?