Adverteren op Facebook


Adverteren op Facebook

Een belangrijk onderdeel van het grootste social media kanaal is toch wel het adverteren op Facebook. Doordat er een groot scala aan mogelijkheden bij het adverteren is, willen wij je met dit artikel een beetje op weg te krijgen. Zo bespreken we de advertentiemogelijkheden met de hierbij horende doelen voor een advertentie op Facebook.

Business doelen voor een advertentie

Voordat je een advertentie gaat opstellen moet je met het bedrijf doelen gaat opstellen, ook wel business doelen. De vraag die je dan aan jezelf moet stellen is, wat wil ik bereiken met mijn advertentie? Naast dat je de resultaten van je advertenties of advertentieaccounts overzichtelijk wilt kunnen zien, wat Facebook Business Manager mogelijk maakt. Zijn er ook nog doelen voor de advertentie zelf. Dit kunnen dan ook uiteenliggende doelen zijn. De verschillende doelen zijn verdeeld over 3 categorieën. Namelijk over bekendheid, overweging en over conversie. Deze categorieën gaan we dan ook voor je uitlichten.

Bekendheid vergroten door te adverteren op Facebook

Welk bedrijf wilt nou niet bekender worden in de omgeving, op nationaal niveau of mogelijk zelfs op internationaal niveau. Facebook advertentie wat betreft bekendheid vergroten is onder verdeeld over twee andere marketingdoelstellingen, namelijk merkbekendheid en bereik. Natuurlijk heb je voor bekendheid op Facebook een pagina nodig. Een pagina is eenvoudig te maken, alleen je bekendheid via advertenties vergroten is lastiger.

Voorbeelden van advertenties om je merkbekendheid te vergroten zijn advertenties die opvallend en ook veelzijdig zijn. Wanneer mensen een post zien die opvalt, in positieve zin, zullen zij deze veel sneller gaan onthouden. Gelijk of in de toekomst zal je hier dan ook de vruchten van plukken. Voor het business doel bereik, is het doel een X aantal mensen uit een bepaalde zelf ingestelde doelgroep te bereiken. Specificeer je doelgroep heel breed om een grotere doelgroep te bereiken, kies voor specifieke eigenschappen als je bepaalde soort doelgroep wilt bereiken. Onzeker welke mensen er op je website komen? Maak dan gebruik van een Facebook Pixel. Deze pixel kan je helpen met het bereiken van de relevante huidige bezoekers van de website, maar ook van soortgelijke bezoekers. Deze pixel is overigens ook erg belangrijk om te zien hoe succesvol je advertenties op Facebook zijn.

Betrokkenheid creëren bij mensen

Onder de categorie overweging vallen meerdere marketingdoelstellingen. Zo vallen hieronder de volgende doelen: verkeer, betrokkenheid, appinstallaties, videoweergaven, leads genereren en chatberichten.

Overweging: Verkeer op de website krijgen

Van deze doelen wordt verkeer het vaakst gebruikt bij adverteren op Facebook. Het komt er bij dit doel op neer dat je meer bezoekers op je website wilt krijgen. Hiervoor zal de doelgroep op de juiste manier worden opgesteld, zodat je de juiste mensen die je wilt bereiken ook daadwerkelijk op je website krijgt. Daarnaast hangt de tijd waarop een advertentie geplaatst wordt ook uit. Kijk dan ook naar ons artikel over de beste tijd om te posten op Facebook in 2020. Hoe succesvol een Facebook advertentie is, kan wederom gezien worden door een goed geïnstalleerde Facebook Pixel.Zorg er dus echt voor dat deze op je website geplaatst is.

Overweging: Betrokkenheid creëren bij je advertentie

Bij het volgende business doel, betrokkenheid wil je zien wat de advertentie aan interacties oplevert. Mogelijke reacties hierbij zijn een like, reactie, klik, videoweergave of dat iemand je bericht deelt. Het liefst heb je natuurlijk dat de doelgroep die je bereikt ook daadwerkelijk tot actie wordt gedreven. Kijk dan ook bij het adverteren op Facebook naar de kosten die ervoor nodig zijn om een interactie te verkrijgen. Zijn deze naar je mening te hoog? Stel dan je advertentie bij om er alsnog voor te zorgen dat de kosten per interacties laag zijn.

Overweging: Zorgen voor appinstallaties

Heb je een app die je onder de aandacht wilt brengen onder je doelgroep? Dan is een Facebook advertentie ook geschikt om te gebruiken. Breng de app onder de aandacht, met een knop die ervoor zorgt dat de app via de App store of Google Play Store gedownload wordt. Door een tracking pixel kan er gemeten worden hoeveel de app daadwerkelijk gedownload is.

Overweging: Krijgen van videoweergaven op de advertentie

Een andere Facebook advertentie voorbeeld is het krijgen van videoweergaven. Dit door middel van een video die je op Facebook als advertentie geplaatst hebt. Uiteindelijk is de achterliggende gedachte hiervan om bewustzijn te creëren of om ervoor te zorgen dat de video mensen overhaalt om naar de website te gaan. Op basis van de mensen die de video bekijken, kan je ook een nieuwe advertentie gaan opstellen met deze mensen als doelgroep. Het gaat hier dan ook om meer geïnteresseerde personen.

Overweging: Het genereren van leads op Facebook

Dit business doel is deels gelijk met het krijgen van betrokkenheid bij je advertentie. Echter ben je hier niet op zoek naar een like, deel of reactie. Je bent hier op zoek naar als voorbeeld inschrijvingen voor je evenement of nieuwsbrief, of downloads van een E-book of whitepaper die je hebt opgesteld. Deze inschrijvingen of downloads kunnen direct via Facebook worden gedaan. Facebook neemt als het ware het hef in handen door de mogelijkheid te geven om een inschrijving die je normaal via de website krijgt nu via Facebook te verkrijgen.

Overweging: Klantenservice voor je bezoekers

Facebook is een platform die geschikt is om te functioneren als klantenservice. Aangezien Facebook erg laagdrempelig is, is het een aangename manier voor mensen om contacten op te nemen met je bedrijf. Door deze doelstelling bij je advertentie toe te voegen, probeer je ervoor te zorgen dat potentiële klanten je via de chat, ook wel Facebook Messenger, gaan bereiken. Door in contact te komen met de doelgroep kan je hen helpen met hun problemen of zorgen voor meer betrokkenheid.

Zorgen dat mensen gaan converteren

De laatste categorie is meer gericht op het daadwerkelijk zorgen voor verkopen en conversies. Deze categorie is gericht op het zorgen voor omzet via zowel online als offline. Onder deze categorie vallen conversies, verkopen uit de catalogus en het krijgen van winkelbezoeken.

Conversie: Adverteren op Facebook om conversies te genereren

Heb je als doel om meer verkopen of omzet te krijgen met je webshop? het aantal conversies verhogen kan ook als doelstelling gebruikt worden voor een Facebook advertentie. Stel een advertentie op waar je een bepaalde kortingsactie in de belangstelling brengt. Wanneer de Facebook Pixel op de juiste manier is ingesteld kan je nauwkeurig zien wat de advertentie oplevert ten opzichte van de kosten die hiervoor zijn gemaakt. Maak je veel kosten maar komen er geen verkopen uit? Mogelijk heb je de verkeerde doelgroep voor ogen, kies er dan voor om de doelgroep te verscherpen of te veranderen.

Doelgroepgrootte

Conversie: Producten verkopen via Facebook

Dit doel is relevant wanneer je een catalogus van je producten op Facebook hebt toegevoegd. De koppeling met Facebook Business moet hiervoor gemaakt worden, anders kan je geen producten op de Facebook-pagina toevoegen. Het is dan vervolgens mogelijk om een bepaald product of meerdere producten in een advertentie te plaatsen inclusief prijs en link naar de productpagina. Handig om je product in de kijker te spelen en om meer verkopen via Facebook te krijgen.

Conversie: Bezoekers naar je winkel krijgen

Dit lijkt misschien een doelstelling die niet realistisch is, maar dat is zeker niet waar. Het is namelijk echt mogelijk om via Facebook Advertenties meer bezoekers in je winkel te krijgen. Bij dit Facebook advertentie voorbeeld kan je namelijk de locatie van de fysieke winkel of het bedrijf aan je doelgroep laten zien. Dit maakt het ook mogelijk om te kijken wat de afstand is tussen de potentiële koper en jouw bedrijf.

Previous Waarom moet je een Facebook Pixel gebruiken?
Next Facebook Business Manager