Waarom moet je een Facebook Pixel gebruiken?


Facebook pixel voor retargeting

Het is voor bedrijven van toegevoegde waarde om gebruik te maken van een Facebook Pixel. Zo’n Pixel kan namelijk de bezoekers die momenteel op je website komen herkennen en koppelen aan bepaalde interesses en kenmerken. Wat zijn alle mogelijkheden met een Facebook Pixel? En hoe installeer je een pixel op je website? Voor deze vragen ben je bij dit artikel op de juiste plek.

Wat is een Facebook Pixel?

Een Facebook Pixel is een stukje code die Facebook aanlevert. Deze code moet je op je website plaatsen, hoe je dit precies doet zullen wij zo uitleggen. Vanaf het moment dat de Facebook Pixel geïnstalleerd is zal het alle bezoekers die op de website komen opslaan. Wanneer deze bezoekers, ook wel potentiële klanten op de website zijn geweest, kunnen deze in de toekomst worden benaderd door middel van een advertentie. Erg handig dus om te gebruiken voor wanneer je op zoek bent naar bezoekers die al een keer in aanraking geweest zijn met je bedrijf.

Facebook Pixel, wat zijn de mogelijkheden?

Doordat de Facebook Pixel alle websitebezoekers bijhoudt en opslaat kun je deze gegevens gebruiken om een succesvolle campagne op Facebook te starten. Een van de velen voordelen van de Pixel is dat het ook bijhoudt welke conversies er zijn plaatsgevonden. Echter gaan we als eerste mogelijk wel de belangrijkste toepassing van de Facebook Pixel behandelen, namelijk het gebruiken voor remarketing.

In de eerste fase heeft een potentiële klant een probleem. Deze problemen kunnen natuurlijk erg uit elkaar liggen. Een probleem kan zijn dat diegene een bepaald product of dienst nodig heeft. Zo kan als voorbeeld een sportseizoen weer gaan beginnen, maar de schoenen of kleding hiervoor heb je nog niet in huis. Dit is dan een probleem, de volgende stap zal dan zijn de zoektocht naar de oplossing voor het probleem. In deze fase zal de potentiële klant het internet doorstruinen om een oplossing te vinden. Zodoende komt de klant bij je website terecht, dit zal opgemerkt worden door de Facebook Pixel. Mogelijk zorgt de eerste kennismaking al voor een bestelling op de website, echter is dit vaak niet het geval. Dit komt doordat een bestelling meestal niet bij het eerste bezoek al gedaan wordt, bepalend is vaak ook wel de urgentie van het vinden van een oplossing. In de meeste gevallen zal de zoektocht even verwateren om later weer te gaan kijken naar waar de bestelling geplaatst zal worden.

Retargeting fase

De belangrijkste fase is de periode die hierna zal komen, oftewel de periode na de bestelling of wanneer de zoektocht even in rust is. Dit is namelijk de fase waar je remarketing in gaat zetten. De potentiële klant zal middels een Facebook advertentie weer bereikt kunnen worden wanneer er gebruik gemaakt wordt van een Facebook Pixel. De Pixel maakt het mogelijk om personen die een bepaalde actie of pagina hebben bezocht wederom te benaderen. Doordat de website in het geheugen nog zit van de potentiële klant en het probleem nog steeds gaande is, zal de kans aanzienlijk groter worden dat er op de advertentie geklikt wordt. Wil je nog meer uit de advertentie halen? Kijk dan naar de beste tijd om te posten op Facebook in 2020. Door deze tips te gebruiken, zal de remarketing actie nog meer succesvol worden. Doordat er meer geïnteresseerde klanten op de website zullen komen, gaan het aantal bestellingen hoogst waarschijnlijk ook omhoog.

Adverteren op soortgelijke doelgroep

Naast het targetten van potentiële klanten die al eens op de website zijn geweest, geeft de Facebook ook nog een andere mogelijkheid. Namelijk het adverteren op een soortgelijke doelgroep, hoe dit kan? Doordat de pixel gegevens opslaat van de bezoekers, zoals welke kenmerken en interesses deze persoon heeft. Kunnen op basis hiervan personen met deze zelfde interesses en kenmerken ook worden bereikt. Zo kan je de huidige doelgroep uitbreiden met relevante en sneller geïnteresseerde potentiële klanten. Dit zal de kans op conversies aanzienlijk verhogen, ideaal voor je bedrijf dus!

Hoe installeer ik een Facebook Pixel?

Nu alle mogelijkheden van de Facebook Pixel bekend zijn, is het nu de taak om deze kansen te gaan toepassen. Dit zal het adverteren op Facebook een stuk makkelijker en effectiever maken. Het installeren van een Facebook Pixel op WordPress duurt ongeveer 15 min. Het stappenplan voor een Facebook Pixel installeren is als volgt.

  • Stap 1: Via je Facebook bedrijfsaccount ga je naar adverteren op Facebook. Dit staat rechtsboven op Facebook.
  • Stap 2: Klik op advertentie aanmaken.
  • Stap 3: Linksboven staat advertentiebeheer, klik hierop.
Facebook pixel

Er komt een overzicht met verschillende opties, meten en rapporteren is belangrijk voor het installeren van een Facebook Pixel.

Stap 4: Onder Meten en rapporteren staat ‘Pixels‘ deze zal gekozen moeten worden.
Stap 5: Kies voor een handmatige installatie. Hiervoor heb je minimale kennis nodig van HTML.
Stap 6: Kopieer de code van Facebook onder de aangewezen plek.
Deze is te vinden bij: Weergave -> Thema editor – > Zoek head & body.
Stap 7: Test de Pixel

Gelukt om de Facebook Pixel te installeren? Gefeliciteerd, succes met het krijgen van meer conversies voor het bedrijf. Lukt het je niet om de Facebook Pixel goed te installeren? Neem dan contact op met ons of bekijk de instructies van Facebook. en mogelijk kunnen wij je helpen met het installeren van de pixel.

Previous Wat is social media?
Next Adverteren op Facebook