Facebook voor bedrijven


Facebook voor bedrijven

Waarom zou je als bedrijf gebruik moeten gaan maken van Facebook? Dat heeft verschillende redenen. Wij zullen in dit artikel, het grootste gedeelte van deze redenen voor je mededelen en onderbouwen. Een van de redenen die wij je alvast willen vertellen is dat Facebook voor bedrijven ervoor kan zorgen dat er meer conversies binnenkomen.

In contact komen met je doelgroep

Een van de belangrijkste redenen waarom bedrijven gebruik moeten maken van Facebook is doordat ze op deze manier gemakkelijk in contact komen met de doelgroep. Wij van Heerlijkondernemen kunnen je bijna de garantie wel geven dat ook jouw doelgroep zich op Facebook bevindt. Gebruik Facebook als bedrijf om in contact komen met je doelgroep op verschillende wijze.

  • Reageren op vragen van de doelgroep
  • Klachten oplossen door middel van een reactie
  • Telefoonnummer of e-mailadres op Facebook-pagina plaatsen
  • Facebook messenger voor problemen

Naast het daadwerkelijk in contact komen met je doelgroep kan je ook in contact komen met ze door ze te bereiken met een advertentie. Een tool die je helpt met het samenstellen van je doelgroep heeft Facebook voor je beschikbaar gesteld. Wil je weten wat voor soort mensen (op basis van eigenschappen en kenmerken) op je website komen? Door gebruik te maken van een Facebook Pixel kan je in contact komen met je huidige doelgroep. Daarnaast maakt deze tool het ook mogelijk om een soortgelijke doelgroep te bereiken met een advertentie.

Doelgroep bereiken met advertenties

Doordat je doelgroep hoogstwaarschijnlijk nadrukkelijk aanwezig is op Facebook, is het belangrijk dat je deze gaat bereiken. Het adverteren op Facebook voor bedrijven kan op basis van verschillende factoren worden opgesteld. Wanneer je gaat adverteren op Facebook kan je kiezen voor een doelgroep die je voorheen hebt gebruikt en hebt opgeslagen, een soortgelijke doelgroep of voor een compleet nieuwe doelgroep. Bij het opstellen van een advertentie voor een nieuwe doelgroep moet je een aantal specificaties in gaan vullen. De specificaties zijn als volgt: locaties, leeftijd, geslacht, talen, gedetailleerde targeting en connecties.

Op locatie adverteren

Het adverteren op locatie kan op verschillende manieren. Zo kan je een advertentie opstellen voor internationaal publiek, landelijk of zelf per regio of gebied. Afhankelijk van waar je doelgroep zich bevindt kan je de advertentie opstellen. Hierbij kan ook de keuze worden gemaakt tussen de volgende opties:

  • Iedereen in deze locatie bereiken
  • Mensen bereiken die op deze locatie wonen
  • Personen bereiken die onlangs op deze locatie geweest zijn
  • Mensen die reizen in dit gebied

Zo kan je specifiek en naar wens de advertentie gaan opstellen. Om je te helpen bij het plaatsen van een bericht op Facebook, lees dan de beste tijd om te posten op Facebook in 2020. Dit kan je helpen bij het bereiken van zo veel mogelijk mensen uit je specifieke doelgroep.

Leeftijd selecteren

Ondanks dat er bij deze specificatie weinig in te voeren valt, is dit wel een belangrijke keuze. Weet je niet tussen welke twee leeftijden je doelgroep zich bevindt? Via Google Analytics kan je zien welke doelgroep er het vaakst op je website komt, echter is dit niet gelijk je belangrijkste doelgroep. Het is namelijk ook mogelijk dat een doelgroep die minder vaak op je website of webshop komt wel meer- of grotere bestellingen plaatst of vaker contact opneemt. Afhankelijk van je doel en de gegevens waarover je beschikt kan dus de leeftijd worden gekozen.

Welk geslacht heeft de doelgroep

Bij Facebook advertenties kan er ook onderscheidt worden gemaakt tussen het adverteren op ieder geslacht of stel de advertentie op, specifiek op mannen of vrouwen.

Doelgroep specificeren op talen

Voor de meeste bedrijven wordt deze optie leeg gelaten, maar het is wel een mogelijkheid die voor enkele bedrijven erg belangrijk kan zijn. Richt je bedrijf zich op een voor de gekozen locatie ongebruikelijke taal sprekende mensen? Dan zal deze taal hier ingevoerd moeten worden.

Gedetailleerde targetting

Om de doelgroep nog meer te specificeren kunnen er nog bepaalde gegevens worden in- of uitgesloten. Op basis van drie hoofd categorieën: demografische gegevens, interesses en gedrag kan de doelgroep gespecificeerd worden. Op deze manier kunnen mensen met bepaalde functies, hobby’s of bepaalde affiniteit geselecteerd worden. Er zijn erg veel mogelijkheden hierbij, maar houdt er wel rekening mee dat hierdoor de doelgroepgrootte erg kan toe- of afnemen.

Producten verkopen op Facebook

Facebook voor bedrijven geeft ook de mogelijkheid om je producten in de spotlight te zetten en deze te gaan verkopen via Facebook. Wanneer je een bedrijfspagina hebt kan je ervoor kiezen om producten te gaan verkopen op Facebook. De eerste keuze die je dan zult moeten maken is de betalingsmethode. Hoe wil je dat mensen je producten gaan kopen?

Wil je dat mensen via Facebook de aankoop gaan doen? Kies dan voor de optie ‘Chatbericht sturen naar verkoper’. Heb je al een webshop en wil je dat de producten via deze shop worden aangeschaft? Kies er dan voor dat mensen naar je website gaan om de aankoop te voltooien. Zij kunnen dan betalen op je eigen website. De volgende keuze is dan welke munteenheid je gaat gebruiken voor het verkopen van de producten.

Facebook winkel

Toevoegen van producten

Als de keuze gemaakt is kan je starten met het toevoegen van producten aan je winkel. De meeste bedrijven zullen hier nieuwe producten gaan verkopen, maar je kan er ook voor kiezen om refurbished of gebruikte producten te verkopen. Bij gebruikte producten kan je kiezen voor producten met een redelijke, goede of zo goed als nieuwe staat. Wees hier vooral eerlijk over. De overige gegevens die per product toegevoegd moeten worden zijn als volgt:

Natuurlijk moet je als je een product gaat toevoegen een foto van dit product hebben. Daarnaast kan je ook een video hieraan toevoegen. Elk product moet vanzelfsprekend een naam en een prijs worden ingevuld. Is er sprake van een prijskorting op je product? Vink dan ‘Dit product is te koop’ aan. Kies ervoor dat de verkoopprijs lager is dan de normale prijs zodat er te zien is dat het product in de uitverkoop is. Vervolgens na de naam en de prijs van het product, kan je een beschrijving toevoegen aan het product. Dit is erg belangrijk om net die extra informatie te verlenen die mogelijk de potentiële klant tot klant maakt. In het voorbeeld is te zien dat er een URL voor betaalproces moet worden ingevoerd. Dit is voor de bedrijven op Facebook die producten via een eigen website willen verkopen. Als laatste kies je waar dit product te zien is en vul je de staat van het product in.

Previous Algemene voorwaarden opstellen
Next Hoe bedenk je een bedrijfsnaam?