Welk business model past bij jou?


Een business model is een term die je vaak tegen komt als je als beginnende onderneming wilt beginnen in het bedrijfsleven. Maar wat houdt het nou precies in? En uit welke business modellen moet je kiezen? Wij helpen je daarmee, door middel van onze blog weet jij precies waarvoor een business model dient en welk model je moet kiezen dat past bij jou onderneming.

Wat is een business model?

De term business model beschrijft de manier waarop een organisatie omzet en winst verdient. Op deze manier kun je diverse bedrijfsaspecten in kaart brengen en beheren. Business modellen helpen bij investeringen maar ook om je personeel en management te motiveren. Het ontwerpen van een business model is een onderdeel van een strategie. De term business model bestaat al eeuwen lang. Hoewel de term echt populair werd rond de jaren 50, in de laatste paar jaren is het steeds populairder geworden.

Is een verdienmodel hetzelfde als een business model?

Nee, veel mensen denken dat een businessmodel hetzelfde is als een verdienmodel. Of ze denken dat een verdienmodel de Nederlandse vertaling is. Het is net even iets anders want een businessmodel beschrijft kort en krachtig hoe een organisatie zijn activiteiten organiseert en hoe hij zijn klanten van dienst is. Een verdienmodel houdt rekening met de opbrengsten van het bedrijf. Een verdienmodel is een onderdeel van een businessmodel.

Voorbeelden van business modellen

Er zijn vier hoofdcategorieën van businessmodellen waar het meeste gebruik van wordt gemaakt. maak hier eerst een keuze uit en ga dan aan de slag met een business model.

  • Business to consumer (B2C)

Dit betekent dat het bedrijf zich focust op de klant, dit kan een webshop of een horeca bedrijf zijn. (Bekijk Onlinegeschenken.nl voor een mooi voorbeeld hiervan in de geschenkenbranche)

  • Business to business (B2B)

Dit betekent dat het bedrijf zich focust op andere bedrijven, dit zijn vaak groothandels. (Bekijk Geluk.com voor een goed voorbeeld)

  • Consumer to consumer (C2C)

Dit betekent dat dat een consument iets verkoopt aan een andere consument, dit zijn vaak plekken zoals markplaats.

  • Consumer to business (C2B)

Dit betekent dat de consument zich focust op andere bedrijven, dit zijn vaak influencers op sociale media.

Populaire modellen

Business modellen zijn er in allerlei vormen en maten. Het ligt eraan welk model er geschikt is voor jouw organisatie. Afhankelijk van jouw product, dienst of niche heb je misschien wat minder opties om uit te kiezen. Hieronder worden enkele veelvoorkomende business modellen benoemd.

  • Dropshipping

Dit is een van de goedkoopste opties als je een nieuwe bedrijf begint. De opstartkosten zijn niet al te hoog en je winstmarges vind je nog niet heel belangrijk. Het is vooral geschikt als je liever geen voorraad wilt hebben of beheren.

  • Open prijzen

Dit is nog best wel een nieuwe model. Bij dit model laat je de klanten beslissen wat ze ervoor willen betalen. Hierbij kan je zien wat de klant het waard vindt en welke producten of diensten een hoge waarde hebben.

  • Fractional ownership

Over het algemeen worden dure producten minder snel gekocht. Dit komt omdat de meeste huishoudens de kosten niet kunnen bedragen. Door dit model zorg je ervoor dat mensen deze producten samen aanschaffen.

  • Het crisismodel

Dit model wordt vaak gebruikt bij duurdere producten. Bedrijven produceren een goedkopere versie om een nieuwe doelgroep aan te spreken. En dan wordt die doelgroep bekend met de goedkopere versie van het product.

Echter zijn dit maar enkele voorbeelden van business modellen. Er zijn namelijk wel duizenden soorten business modellen. Bekijk dus eerst wat voor soort organisatie je bent en wat je doel is. Vervolgens kun je dan op onderzoek gaan naar verschillende soorten modellen, zowel online business modellen als offline business modellen. Dus kort samengevat: ken je organisatie en je product of dienst en je klanten en tot slot je doel. Als je dit 100% zeker weet dan moet het uitkiezen van een business model wel lukken.

Previous Wat komt er kijken bij een webshop?
Next De Kracht van Storytelling

No Comment

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *