De voordelen van concurrentie


Voordelen van concurrentie

Hoewel je als ondernemer je concurrentie natuurlijk al te graag voor wilt zijn is concurrentie zo slecht niet niet. Er zijn namelijk meerdere voordelen die concurrentie met zich mee brengt. We geven je een aantal van die voordelen.

Voordelen voor de consument

Concurrentie dwingt ondernemingen ertoe te blijven ontwikkelen en hun dienst en product te blijven verbeteren. Voor de consument heeft dit verscheidene voordelen.

De voordelen van concurrentie voor de consument zijn:

  • Lage prijs: Door concurrentie op de markt zal de prijs van een dienst of product niet enorm hoog worden. Een aanbieder zal met een te hoge prijs namelijk nooit verkopen dus moet er geconcurreerd worden voor de laagste prijs, dit levert de consument een goedkoop product op.
  • Goede kwaliteit: Naast dat er geconcurreerd moet worden voor de laagste en aantrekkelijkste prijs dwingt concurrentie aanbieders ook tot het aanbieden van de beste kwaliteit.
    Een voorbeeld; van sommige producten in de supermarkt koop je ook niet het huismerk omdat je weet dat de kwaliteit daarvan heel slecht is. Los van de prijs is voor de consument de kwaliteit van het product dus ook belangrijk. Concurrentie dwingt producenten er dus toe, willen ze aantrekkelijk zijn en blijven, om goede kwaliteit aan te bieden.
  • Meer keuze: Een concurrerende markt leidt tot een breder aanbod. Consumenten zullen veelal kiezen voor het product met de beste prijs-kwaliteit verhouding.
  • Innovatie: Een breder aanbod, goede kwaliteit en lage prijs kan een bedrijf alleen garanderen zolang ze blijven innoveren. Ze moeten dus alle processen blijven verbeteren.

    (Een voorbeeld waar geen concurrentie slecht is voor de consument is het verhaal over een kankermedicijn, het alleenrecht voor productie kwam in handen van een bedrijf en dat bedrijf verzesvoudigde de prijs ervan. Een monopoly is slecht voor de consument aangezien de aanbieder dan zelf de prijs kan bepalen)

Sta sterker in de markt

Door concurrentie wordt je van begins af aan gedwongen een zo goed mogelijk product aan te bieden tegen een zo’n laag mogelijke prijs, ook de processen binnen het bedrijf zoals dienstverlening etc. moeten zo goed mogelijk. Kortom, je hebt als doel je concurrentie voor te zijn.

Dit brengt een belangrijk voordeel met zich mee. Mocht de onderneming zijn intrede willen doen op een grotere markt, bijvoorbeeld de stap van nationaal naar internationaal of van Europees naar wereldwijd, dan is de onderneming daar goed op voorbereid. Het heeft namelijk al jaren lang gewerkt aan een goed product met een goede prijs. Zo kan het meteen op de grotere markt concurreren met de rest van de wereld. Zo bereidt concurrentie een onderneming dus voor op een stap naar een grotere markt.

Dit voorbeeld is overigens ook toepasbaar als de onderneming een nieuwe markt aan wilt boren, het is door de concurrentie goed voorbereid en heeft al goede ervaring met wat werkt en wat niet.

Tip: Breng eerst je concurrentie in beeld door middel van een concurrentieanalyse.

Previous Tips om je concurrentie voor te zijn
Next Hoe bepaal je je uurtarief