Wat is Return On Investment en hoe bereken je je ROI?


Wat is ROI en hoe bereken je dit

Heb je het idee om in een ander bedrijf of project te investeren? Of wil je met je onderneming investeerder aantrekken? Dan zul je te maken krijgen met de ROI (Return On Investment), vertaald betekend dit “rendement op de investering”. Dit getal geeft een verhouding weer tussen het bedrag dat geïnvesteerd wordt en de opbrengsten. De ROI geeft kortgezegd aan of het investeren het waard is of niet.

ROI berekenen

De ROI geeft dus aan of het slim is om te investeren, dit doet het doormiddel van een percentage. Is het percentage positief, dan levert het geld op. Is dit negatief dan zal je geld verliezen.
De ROI bereken je als volgt:

Berekening ROI

We geven je een voorbeeld, zo is het duidelijk hoe je hiermee moet rekenen.
Stel je besluit te adverteren voor een dienst of product en dit kost je 2000 euro, vervolgens levert dit je uiteindelijk 3000 euro op.

In dat geval gaat de berekening als volgt: (3000-2000) / 2000 x 100% = 50%

Ook zijn er op het internet natuurlijk een aantal handige tools om de ROI uit te rekenen. Reken de ROI uit met deze tool.

Voordelen en nadelen

Voordelen ROI: Het is een handige berekening om er achter te komen of je moet investeren of niet. Is het rendement positief is levert het geld op en is het negatief dan verlies je geld.

Hier zit wel een kanttekening bij. Is het percentage maar een paar procent, bijvoorbeeld 3%, dan is het misschien handiger om het geld op de bank te zetten en daar gegarandeerd rente op te vangen of een andere investeringsmogelijkheid te zoeken.

Nadelen ROI: De ROI zegt niks over de mogelijke risico’s van een investering. Een percentage van 10% kan snel veranderen als blijkt dat de kosten of opbrengsten iets anders liggen. Ook word er geen rekening gehouden met de terugverdientijd, de bedrijfssituatie, projectduur en bedrijfsgroei.
De ROI is dus een goede indicatie maar zeker niet waterdicht.

Wat verwachten investeerders?

Een investeerder wil natuurlijk winst maken en daarom verwacht hij/zij een bepaald percentage. Dit hangt af van het bedrijf en in welke bedrijfstak deze zich bevindt. Zo verwachten ze bij nieuwe ondernemingen al snel een rendement van 15% of meer, maar is dit bij langzaam groeiende bedrijven lager.

Daarnaast verschilt het enorm per investeerder of manier van investeren. Bijvoorbeeld, een familielid dat investeert in de onderneming doet dat vooral omdat de gunfactor hoog is.
Bij crowdfunding is dit zo’n fifty-fifty, een deel is op zoek naar winst, dus op zoek naar een hoog rendement, en een deel investeert gewoon omdat ze achter een project staan. Hier is het heel erg afhankelijk van het soort project en platform.

Previous Hoe bepaal je je uurtarief
Next Dropshipping, wat is het en wat zijn de voor- en nadelen