Vanaf januari 2020 is er iets veranderd, het btw-nummer. Dit is (gelukkig) niet op iedereen van toepassing, maar alleen voor eenmanszaken. Wat er precies is veranderd en wat jij als eenmanszaak moet veranderen leggen we je uit!
Wat is een btw-nummer?
Allereerst is het natuurlijk nuttig om te weten wat het btw-nummer precies is. Het is een unieke serie letters en getallen die aan jouw bedrijf gebonden zijn, deze serie ontvang je na de verplichte inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK). Dit nummer vind je vervolgens terug op alle brieven die je van de belastingdienst ontvangt. Hiernaast ben je verplicht om dit nummer op al je facturen te plaatsen, maar ook op je website en bij communicatie met klantcontacten. Zo geef je klanten de mogelijkheid het nummer te controleren via de site van de KvK.
Wat veranderd er voor eenmanszaken?
Voor eenmanszaken veranderd er dus iets, vanaf januari 2020. Elke eenmanszaak heeft een brief ontvangen van de Belastingdienst met hierin het nieuwe btw-nummer.
De keuze om het btw-nummer te veranderen voor eenmanszaken heeft te maken met je privacy. In het oude btw-nummer voor eenmanszaken stond je BSN (burgerservicenummer) vermeld. Dit is een uniek persoonsgebonden nummer waarmee je bent ingeschreven bij bijvoorbeeld je gemeente. Dit getal blijft hetzelfde en alleen je btw-nummer veranderd.
Het nieuwe btw-nummer voor eenmanszaken is als volgt opgebouwd:
- De landcode: NL
- 9 cijfers
- De letter ‘B’
- Controlegetal, 2 willekeurige cijfers
Waar moet jij op letten?
Het btw-nummer is dus veranderd en hier moet je als ZZP’er met een eenmanszaak dus iets mee doen. De volgende zaken dien je rekening mee te houden.
- Vermeld het nieuwe btw-nummer vanaf 1 januari 2020 op al je communicatiemiddelen, zoals facturen, website en brieven.
- Geef het nieuwe btw-nummer door aan al je relaties.
- Zorg ervoor dat elk standaarddocument ook aangepast is aan het nieuwe btw-nummer.
Meer info vindt je bij de belastingdienst.